Neem je genoegen met de hel of wil je de hemel?

Als je niet beter weet, kun je niet anders kiezen.

Maar het goede nieuws is: Iets in jou weet. En dat laat van zich horen. 

Ik noem dat de Spark. Het is je Ware Zelf, je Ziel. Die laat via gevoelens of gedachten aan jou weten:

  • Hé, hallo, word wakker, dit kan anders!
  • Je verdient beter!
  • Dit is niet wie je bent!
  • Ga voor je ware verlangens en verstop je niet langer! 

In deze les gaan we het onder meer hebben over dit cruciale punt in je leven.

Het punt waarop je zat bent van het gedoe of verlangt naar anders.
Wanneer je de moed hebt om te luisteren naar die ‘inner calling’, ga je de reis van je leven maken.

Dit is waar je voor bent gekomen. Niet om succesvol te worden. Niet om impact te maken.
Nee, die spark is het begin van de herinnering dat het tijd is om de reis van je leven te maken: 
De shift van egobewustzijn naar hartsbewustzijn. En zoals je in deze les zult ontdekken is dat een wereld van verschil! 

Heel veel plezier met les 2.

 

Zonnige groet,

 

SPARK OF AWARENESS : From hell to heaven, from surviving to thriving.
Problem: You are in your head, controlling, surviving, suppressing. 
Solution: Become aware of the fact you are suppressing, causing so much stress and there is another way! 
Result: You can see feelings and triggers as doorways to the true freedom and fulfillment you long for. 

Video 1

– Wat is de spark of awareness? (besef: hel of hemel, surviving or thriving.)

– Wat is het ego?

– Waarom hebben we een ego?

– Consequenties van leven vanuit het ego – Comfortzone = Discomfort 

– Verschillen tussen leven vanuit het ego en leven vanuit het hart

Video 2

– Hoe herken je het ego?

– Wat zijn triggers?

– Hoe gaan we om met triggers?

– Hoe zouden we om moeten gaan met triggers? Prikkeldrraad analogie

Video 3

Voorbeelden van coping. Schuldgevoel / schaamte
(verhaal balkon met de linda)

Doing

Denying

Video 4

– Disconnecting

– Distracting

– Opdracht toelichten

 

Triggers

Een trigger is een emotionele reactie op een gebeurtenis of gedachte. 

Om te voorkomen dat je slachtoffer blijft van alles wat in je onderbewuste zit en je zelf actief blijft onderdrukken, is het belangrijk om te begrijpen wat triggers zijn.

En hoe die je kunnen helpen om uit de innerljike strijd (Suppression) te komen en in plaats daarvan steeds meer innerlijke rust, harmonie en vrede te ervaren. 

Ik heb daarom  de audio “Triggers zijn cadeautjes” voor je opgenomen. 
Voor je verder gaat, mag je deze gaan beluisteren. 

The Rapid Recognition Kickstart

Er zijn 4 relatief gemakkelijk te herkennen manieren waarmee mensen proberen hun ongenoegen en onvrede (Discomfort) te onderdrukken. We noemen dit copingsmechanismen. Omdat het manieren zijn om maar niet te hoeven ervaren wat werkelijk aandacht vraagt.

Dit zijn de 4 D’s:

DENYING – Vraagt er iets om aandacht? Welnee! Dus dit staat voor doen alsof er niks aan de hand is. Nee, hoor, alles gaat perfect!

DOING – Hard werken, doorgaan, je nuttig maken om maar niet te hoeven voelen wat er werkelijk om aandacht vraagt.

DISCONNECTING – Hoofdmensen herkennen dit onmiddellijk. Voelen is zo onbekend en ongemakkelijk dat je onmiddellijk naar je hoofd schiet.

DISTRACTING – Doing is ook een vorm van afleiding, maar Distracting omvat elke vorm van afleiding, inclusief door bv eten en drinken.

Triggers zijn cadeautjes

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Laaghangend fruit: dagelijkse triggers herkennen

Als jij je leven naar je hand wilt zetten omdat je bijvoorbeeld op basis van je ‘wheel of life’ ontevreden bent over bepaalde dingen, zul je in actie willen komen en dingen naar je hand willen zetten. Dus sturen en controleren.

Of het nou gaat om situaties of om personen, je wilt gewoon dingen ‘jouw kant’ op laten bewegen. Dat het gaat zoals jij wilt.

Dit is typisch ego-gedrag. En… het is heel interessant om hier eens met een nieuwsgierige blik naar te kijken. Want dit gedrag veroorzaakt het menselijk lijden! 

Het feit dat je bepaalde verwachtingen hebt van hoe dingen moeten of zouden moeten zijn, wil ook zeggen dat je teleurgesteld of gefrustreerd kunt raken als het anders is of uitpakt.

En precies dat gaan we in deze les onderzoeken. En we beginnen daarbij met focussen op het dagelijkse leven:

  • Hoe vaak ben jij ontevreden met hoe het leven loopt?
  • In hoeverre probeer je dingen naar je hand te zetten?
  • Hoe vaak merk je dat je (jezelf,  mensen situaties) veroordeelt?
  • Wat is de prijs die je betaalt voor al deze Suppression?

 

Opdracht 3 (H)erkenning is cruciaal

 

In dit eerste deel van de training wil ik je bewust maken van hoe vaak je emoties en gevoelens onderdrukt. En op welke manieren je dat doet.

Dus herken je de 4 D’s of betrap je jezelf op oordelen, zeuren, categoriseren (dit wel dat niet, dit is goed, dat is fout, dit is leuk, dit is stom), paniek zaaien etc. etc. dan hou je dat bij. 

Let de komende tijd eens op hoe vaak je op een dag ‘in verzet’ bent. En als je jezelf betrapt, denk dan aan de 4 R’s. 

 

De 4 R’s bij verzet en weerstand

 

1. Recognize
Herken dat je getriggerd wordt.
2. Remember
Herinner je de verschillende escape mechanismen. Welke is van toepassing?
3. Realise
Besef dat je kunt kiezen voor ‘escape’ of bij je gevoel blijven. Repression or Expansion. 
4. Rest
Rest, don’t react!
Haal even een paar keer diep adem, ontspan je spieren op een uitademing en kalmeer jezelf: “Ik accepteer dit zoals het is.”

 

Opname Zoom

© 2023 Astrid Davidzon
All Rights Reserved
Design academie: Anita Faber
Fotografie Evelyn Koelewijn - Onbeperkt Puur